Esošā „Diena” un jauns medijs – kas izdzīvos?

Bijusī izdevniecības „Dienas mediji” galvenā redaktore Nellija Ločmele 14.oktobra publiskajās debatēs „Kas notiek Latvijā?” atklāja, ka laikraksta „aizgājēju” tālāko nedēļu jautājums ir izveidot konceptu un biznesa plānu jaunam medijam un tad meklēt naudu. Viņa definēja, ka medijam jābūt spējīgam pelnīt un tajā nepieciešams „kaut kā savienot gan drukāto, gan digitālo formātu”. Citu nozares pārstāvju prognozes par jauna drukātā medija dzīvotspēju bija visai skeptiskas, bet viņi saskatīja attīstības iespējas gan jaunam medijam, gan esošajai „Dienai”.

Bijušais AS „Diena” valdes priekšsēdētājs Arvils Ašeradens pieļāva iespēju, ka plāni var īstenoties, bet norādīja, ka krītošais tirgus iespēju radīt jaunus medijus samazina. Arī „Latvijas Avīzes” galvenā redaktore Linda Rasa uzsvēra, ka tieši drukātajiem medijiem šis nav pats labākais brīdis ienākšanai Latvijas tirgū. Preses izdevēju asociācijas valdes priekšsēdētājs un izdevniecības „Žurnāls „Santa”” valdes priekšsēdētājs Ivars Zariņš gan jauna laikraksta izdošanu neuztvēra kā pilnīgi bezcerīgu situāciju, bet norādīja uz lielu ilgtermiņa investīciju nepieciešamību, jo tāds nepelnīs „ne nākamgad, ne aiznākamgad”. Viņš gan saskatīja arī argumentus tieši šobrīd kaut ko jaunu veidot, jo krīzes brīdī cilvēki un sabiedrība pārskata savas vērtības. Savukārt LU Sociālo zinātņu fakultātes Komunikācijas studiju nodaļas vadītāja Inta Brikše kā cerīgāku novērtēja iespēju izveidot jaunu produktu internetā, nevis jaunu avīzi, jo pēdējā prasītu ļoti lielas investīcijas.

Par šībrīža „Dienas” tālākās attīstības scenārijiem versijas arī bija dažādas. A.Ašeradens pauda viedokli, ka situācija nav bezcerīga un „Diena” var atgūties, ja tiek īstenota izlēmīga rīcība no pašreizējo īpašnieku puses un notiek trīs lietas – mēs uzzinām, kas ir īpašnieki, menedžeri pieņem lēmumu, vai viņi vēlas vai nevēlas palikt un vadīt uzņēmumu, un tiek izveidots kas līdzīgs uzticamības padomei. I.Brikše pieļāva tik atšķirīgu scenāriju īstenošanos kā „Dienas” un „Dienas biznesa” saplūšanu, kas neesot slikts variants, un pat „Dienas” „izsusēšanu”. RSU Komunikācijas studiju katedras žurnālistikas programmas vadītājas Andas Rožukalnes vērtējumā īstenībā „cita „Diena”” būs tieši palikusī, savukārt „aizgājējiem” nāksies pilnīgi citādā veidā stāstīt veco „Dienas” stāstu. Taču viņa saskatīja nākotnes iespējas gan jaunajam medijam, gan arī esošajai „Dienai”.


Video: Nellija Ločmele, Arvils Ašeradens, Linda Rasa, Ivars Zariņš, Inta Brikše un Anda Rožukalne par „Dienas” un potenciālā jaunā medija nākotni. (Fragments no „Kas notiek Latvijā?”, 14.10.2009.)