Šeit pieejami „Kas notiek Latvijā?” vadītāja un redakcijas raksti saistībā ar raidījumā apspriesto vai citām aktualitātēm. 23.05.2019.
 

Kādēļ Rīgā vēl arvien nebūvē “Ryanair” bāzi?

Satiksme video_f

09.07.2008. Baiba Sprance  A A A Komentāri: 3
2006. gadā publiskajā telpā izskanēja visai daudzsološas versijas par zemo cenu aviokompānijas “Ryanair” plāniem veidot savu bāzi Starptautiskajā lidostā “Rīga”. Nu jau pagājuši divi gadi, tomēr Latvijas centrālā lidosta tā arī nav kļuvusi par vienu no lidsabiedrības bāzes vietām. Lai gan maija beigās satiksmes ministrs Ainārs Šlesers ziņu aģentūrai “BNS” apgalvoja, ka bāzes celtniecību varētu sākt jau rudenī, šobrīd politiķis par savu sacīto vairs nav tik pārliecināts. Lidostas “Rīga” valdes priekšsēdētājs Krišjānis Peters stāsta, ka diskusijas ar “Ryanair” vadību par bāzes izveidi tomēr notiek, bet plānus, vai to būvēs, varot apstiprināt tikai lidsabiedrība. Zemo cenu lidsabiedrības “Ryanair” menedžeris Ziemeļeiropā Vilhelms Hamiltons “KNL?” redakcijai nekomentēja iespējamo celtniecību lidostā “Rīga”.

 

Solījumi palikuši pagātnē

1985. gadā dibinātā aviokompānija “Ryanair” jau 2006. gadā bija izrādījusi interesi būvēt savu bāzi Rīgas lidostā. Pēdējos gados solījumi gan vairāk izskanējuši no Satiksmes ministra mutes, jo 2006., 2007. un 2008. gadā Ainārs Šlesers paziņoja termiņus, kad būvniecību varētu sākt, tomēr tie bijuši vai nu nepārdomāti, vai nesaskaņoti, jo, atbildot uz „KNL?” jautājumiem, aviokompānija nevēlējās apstiprināt un komentēt ministra teikto. Jo vairāk - 2007. valsts gada budžeta projektā starp prioritātēm bija Satiksmes ministrijas (SM) sadarbība ar Īrijas aviokompāniju “Ryanair” gaisa kuģu apkalpes centra izveidē, paredzot projektā ieguldīt 5, 25 miljonus latu, tomēr būvniecības darbi tā arī nesākās.

“Ryanair” plānos ietilpa izveidot aviokompānijas bāzi, lidmašīnu apkopes centru un attīstīt viesnīcu ķēdi darbiniekiem lidostas teritorijā. Pirms gada lidsabiedrības vadība apgalvoja, ka gaidīs atbalstu ne tikai no valsts, bet arī pati ieguldīs 300 000 000 ASV dolāru projekta īstenošanai. “Ryanair” prezidents Maikls O'Līrijs, redzot Latvijas ieinteresētību bāzes būvniecībā, izteica priekšlikumu, ka lidsabiedrība varētu sākt celtniecību, ja lidosta attīstīsies un pati aviokompānija maršrutos no Latvijas galvaspilsētas pārvadās 2,5 – 3 miljonu pasažieru. Šī gada pirmajā pusgadā aviokompānija “Ryanair” pārvadājusi 409 650 pasažieru, bet 2007. gadā – 800 449.

Rudenī bāzi nebūvēs

Diskusijas par bāzes celtniecību lidostā “Rīga” notiek jau no 2006. gada. Kaut gan pagājuši jau vairāki gadi, “Ryanair” vadība nevēlas sniegt pārliecinošu “jā”, ka ieguldīs līdzekļus bāzes būvēšanā. Lidostas “Rīga” valdes priekšsēdētājs Krišjānis Peters apgalvo, ka ilgstošas diskusijas ir normāla aviācijas biznesa prakse, ja strādā pie tik apjomīga projekta. “Runa ir ne tikai par gaisa kuģu bāzēšanu Starptautiskajā lidostā “Rīga”, bet arī par gaisa kuģu tehniskās apkalpošanas bāzi, un šie projekti ir saistīti no “Ryanair” puses,” viņš skaidro nākotnes ieceres. Lidostas valdes priekšsēdētājs konstatē, ka pārrunas ietekmējuši arī ārēji faktori, piemēram, naftas cenas.

Atbildot uz jautājumu, vai Satiksmes ministrs joprojām uzskata, ka bāzes būvniecību varētu sākt rudenī, A.Šlesers vairs nebārstās ar tik pārgalvīgiem izteikumiem, bet atbildības nastu drīzāk noveļ uz aviokompānijas vadību: „Tas ir jautājums, kurš uzdodams aviokompānijai. Mēs būtu ļoti apmierināti, ja tā notiktu.” A. Šlesers atklāja, ka viņš kā ministrs jau vairākkārt aicinājis „Ryanair” vadību atvērt bāzi Rīgā. Viņš piebilst, ka oktobrī šī aviokompānija atvērs jaunu lidojumu reisu uz lidostu „Rīga”, kopumā tas būs jau divpadsmitais. „Prakse liecina, ka nodrošinot divpadsmit reisus uz kādu no lidostām, „Ryanair” šajā lidostā atver savu bāzi,” piebilst A. Šlesers.

Krišjānis Peters atzīst, ka “Ryanair” ir savas ambīcijas, jo tā ir lielākā iekšējo Eiropas lidojumu lidsabiedrība. Viņš, tāpat kā Satiksmes ministrs, ir pārliecināts, ka pamatā ar lidsabiedrības vadību nav pretrunas par bāzes izveidi galvenajā Latvijas lidostā, bet runa ir par nepieciešamo infrastruktūru un laika periodiem, kad tā nepieciešama, jo aviosabiedrību un lidostu dinamika atšķiras. Tomēr runāt par satiksmes ministra A.Šlesera prognozēm saistībā ar bāzes būvniecības iespējamo sākumu rudenī, lidostas vadītājs gan izvairās. Uz jautājumu par termiņiem, kad varētu sākt celtniecības darbus, K.Peters sniedz atbildi par jaunā termināla būvniecību lidostā, kam gan ar iepriekš minēto lidsabiedrību nav saistības.

Valsts līdzekļus neieguldīs

Vaicāts par “Ryanair” ieguldījumiem bāzes celtniecības gadījumā, lidostas vadītājs ir lakonisks: “Par to, cik lielus ieguldījumus veiks “Ryanair”, jājautā lidsabiedrībai. Lidosta no savas puses neveiks ieguldījumus šajā projektā.” Arī Satiksmes ministrs apgalvo, ka valsts līdzekļi no budžeta projekta realizācijai netiks tērēti. Iespējams, ka „Ryanair” iecere par bāzi Rīgā no lidsabiedrības puses ir zaudējusi interesi sakarā ar Latvijas valsts nevēlēšanos sniegt finansu atbalstu šim projektam. Kādēļ pirms pāris gadiem no Latvijas puses tik pārliecinoši tika solīts 5,25 miljonus latu liels ieguldījums privātas kompānijas projektam, bet tagad izskan tik viennozīmīgs atteikums? Kāds iemesls iepriekš tik savstarpēji ieinteresēto abu pušu attiecību „atdzišanai”? Iespējams, ka kāda no pusēm vai kāds nav izpildījis iepriekš dotos solījumus, un visticamāk – šī bāze tā arī paliks nerealizētas ieceres formātā.

Ne lidostas vadība, ne Satiksmes ministrs, ne pati lidsabiedrība „Ryanair” neapstiprina, ka bāzi Starptautiskajā lidostā „Rīga” būvēs. Satiksmes ministrs, kurš vairāku gadu garumā solīja bāzes celtniecību, pārceļot darbu sākšanas termiņus, vairs nav tik pārliecināts. „Ryanair” vadība nevēlas šo situāciju komentēt. Un bāzes joprojām nav.

Video: Satiksmes ministrs Ainārs Šlesers un Konkurences padomes priekšsēdētāja Ieva Jaunzeme diskutē par valsts atbalstu “Ryanair” bāzes celtniecībā. (Fragments no “Kas notiek Latvijā?”, 06.12.2006.)



Komentāri:       
Lai pievienotu komentāru, mājas lapas drošības apsvērumu dēļ, ievadiet zemāk attēlā redzamo 4 zīmju kodu. * e-pasts tiks uzrādīts pie komentāra

Partneri:



         Dalibnieki         


Autors: